Trofej se po dvou letech vrací do Brna - Velikonoční regata 2024

Vítězstvím v obou etapách si s přehledem zajistila první místo v celém závodě posádka z Jachtklubu Brno kapitána Martina Pospíšila ve složení Tomáš Hlavsa, David Hakl, Jan Hlavička, Ivo Diviš, Jan Procházka, Renata Marečková, Pavla Šmídová a Tereza Kováčová. Velikonoční regatu poprvé vyhrála již před dvěma lety.

Na druhém místě skončil tým SK Halza Michala Konupčíka ve složení Jan Kittler, Zdeněk Třeček, Jakub Dadák, Vít Červinka, Přemysl Pokorný, Vratislav Fibinger a Lukáš Dadák.

Třetí místo vybojovala slovenská posádka Kolotočári Michala Kelemena ve složení Tomáš Pilát, Martin Stopka, Martina Oravcová a Ladislav Slota. V podobném složení, ale v roli kapitána byl Ladislav Slota, tento tým pod názvem Rumové pralinky vyhrál regatu vloni.

Pětibodová penalizace za opuštění pobřežních vod odsunula jinak skvěle jezdící tým Sea U sailing Johana Hirnšala z druhého na celkové čtvrté místo.

A jak závod probíhal?

V sobotu 6. dubna večer v marině Hramina proběhlo slavnostní zahájení a porada kapitánů 24. ročníku Velikonoční regaty, největšího českého offshore závodu v Chorvatsku. Na start první etapy se v neděli ve 12 hodin postavilo 42 posádek závodících na lodích Bavaria 46.

Po otočení ostrova Visovac, který byl zvolen jako první točný, aby se mohlo startovat proti větru, se do čela dostala posádka Johana Hirnšala, druhý plul tým Michala Kelemena a třetí posádka Martina Pospíšila. Za nimi pak celé pole s šedými nebo červenomodrými genakry. Vál severozápadní mistral, který postupně sílil. Lodě pluly k jihu směrem na Dubrovník...U Visu některé poryvy byly i přes 25 uzlů.

Pomocným cílem u Vela Luky na Korčule propluly první tři lodě ve 21.30 – jako první Kolotočári Michala Kelemena, druhá posádka Johana Hirnšala a třetí tým Martina Pospíšila. Plulo se stále s genakry. Kromě tří lodí – Jana Pokorného, Tomáše Straky a Petra Froňka, které se vydaly do Korčulské trysky, zamířily všechny lodě mezi Korčulu a Lastovo. V noci se vítr otočil, přišlo slabé jugo. Nekonečné křižování venkem podél Mljetu ve slabém větru nebo úplném bezvětří drásalo všem nervy… Tři lodě, které pluly tryskou, tam bezpečně zakotvily a do cíle dopluly mezi posledními.

Do cíle se doploužil velkým obloukem z volného moře jako první tým Jachtklub Brno Martina Pospíšila. Cílem projel v pondělí ve 22.40. V závěsu za ním doplula loď Johana Hirnšala. Na třetím místě skončila loď Michala Kelemena. Poslední lodě dorazily do Dubrovníku až v úterý ráno. Tým Johana Hirnšala dostal od hlavního rozhodčího závodu Reného Sehnala pětibodovou penalizaci za opuštění pobřežních vod při křižování pod ostrovem Lastovo.

„Nejtěžší byla dvě nervy drásající bezvětří, nejdřív když se měnil mistral na jugo a pak tradiční před Dubrovníkem…,“ popsal Martin Pospíšil průběh první etapy. „Zažili jsme i velmi dramatické okamžiky. Nejprve nám před setměním u Visu praskl výtah genakru. Genakr jsme vytáhli znovu na topenantě, David strávil dlouhé minuty na stěžni v silném větru, aby se pokusil výtah znovu protáhnout. To se nepodařilo, topenanta vydržela pouhých 15 minut. Gena musela dolů a genakr šel na výtah od ní. I přes toto provizorní řešení, jsme se stále drželi na čele,“ dodal.

Volné úterý strávily posádky různě – některé opravovaly prasklé výtahy, roztrhané genakry a další neduhy již postarších charterových lodí, na nichž se závod jezdí. Jiné vyrazily na prohlídku krásného centra Dubrovníku nebo na dobré jídlo do místních restaurací.

Ve středu 10. 4. v 8 hodin ráno u recepce mariny Frapa v Dubrovníku proběhlo setkání kapitánů. A v 11 hodin už se startovalo zpět. Točným bodem byl jihovýchodní mys ostrova Koločep, maják Bezdanj musely lodě obeplout pravobokem. Jako první se to podařilo lodi Martina Pospíšila, za ní lodím Petra Krause a Jana Pokorného, těsně následované dalšími. Genakry šly nahoru a lodě se vydaly ve slabém jugu na zpáteční plavbu.

Většina flotily se vydala na volné moře, mezi Mljet a Pelješac jich plulo jen pár. Při západu slunce se lodě pomalu sunuly ke konci Mljetu. Jugo téměř ustalo. Na čele se držel Petr Kraus z venkovní strany Mljetu, dobře na tom byl také Vlasta Faktor v Mljetském kanálu a skupinu na volném moři vedl Michal Kelemen. Kdy a komu přijde vítr?

V noci konečně přišel slabý mistral a lodě křižovaly mezi Korčulou a Lastovem. Na čele pluly lodě Michala Kelemena, Jiřího Macha a Johana Hirnšala. Vlasta Faktor společně s Martinem Slížkem zamířili do Korčulské trysky, to se opět ukázalo jako špatná volba…

Za Korčulou se do čela dostala loď Michala Konupčíka, před loděmi Martina Pospíšila a Pavla Horáka. Mistral postupně sílil až k 25 uzlům. Na vedoucí trojici se dotáhl tým Johana Hirnšala a všechny čtyři lodě zamířily na závěr etapy mezi Žirje a Kakan. Tam se mistral změnil na předpovídanou bóru a lodě upalovaly osmiuzlovou rychlostí k cíli před marinou Hramina. Ten jako první proťala loď Martina Pospíšila.

„Nejtěžší pro jachtaře jsou flauty, kdy s tím nemůže vůbec nic dělat, může ztratit všechno, co do té doby získal a nemůže získat nic, co před tím ztratil,“ prozradil taktik týmu z Jachtklubu Brno Tomáš Hlavsa. „Měli jsme vlastní taktiku, jak proti bezvětří bojovat. Rozhodli jsme se bezvětřím prožrat. Zkonzumovali jsme veškeré potraviny, které jsme měli na lodi,“ dodal s úsměvem.

Za ním se odehrál souboj „tělo na tělo“ mezi posádkami Johana Hirnšala a Michala Konupčíka, který byl nakonec v cíli o chlup dřív. Po průjezdu čtvrtého Michala Kelemena, bóra přestala foukat a zbytek flotily se opět ploužil do cíle až do rána. Někteří dopluli až těsně před limitem, který byl stanoven na pátek 12. 4. ve 12.00. Několik lodí muselo etapu vzdát, protože by cílový limit nestihly.

„Měli jsme jasnou taktiku – první den to nezkazit a druhý den zvítězit, což skoro vyšlo,“ vysvětlili nejmladší členové posádky Michala Konupčíka Jan Kittler a Lukáš Dadák, který je mimochodem reprezentant v olympijské třídě 49er. „Těsně před cílem druhé etapy jsme měli štěstí, že nám přišel poryv a díky tomu jsme se dostali na druhé místo.“

„Konkurence je obrovská a kromě toho, že musíte umět dobře jezdit, potřebujete i kousek štěstí. My jsme ztráceli hlavně na stoupačku v silném větru, protože jsme jeli jen v pěti a váha nám chyběla. Ale celkově jsme spokojení, kurzy s genakrem se nám dařily. Startovat na Velikonoční regatě v tak početném poli a v takové konkurenci je vždy radost závodit. Už se těšíme na příští rok,“ uvedl Michal Kelemen.

Za slunečného počasí, které provázelo celý závod, proběhlo také od 14 hodin slavnostní vyhlášení. „Letošní ročník se vydařil. Příjemné počasí, kvalitní závodění, slabý i silnější vítr, napínavé souboje, a hlavně všichni dopluli do Dubrovníku i zpět. Gratulujeme vítězům, děkujeme partnerům a těšíme se na příští jubilejní 25. ročník,“ uzavřela ředitelka závodu Míša Černíková.

Průběh závodu lze přehrát zde: https://seesea.cz/map/vr-2024

Více na http://www.velikonocniregata.cz

Foto Pavel Nesvadba a Eva Skořepová

Eva Skořepová - PR manažerka Českého svazu jachtingu

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.